Ny bogføringslov
Udgivet den 11. december 2023
Vi har tidligere skrevet om den nye bogføringslov, der er
blevet vedtaget.
Vi er blevet lidt klogere, men meget er endnu ikke indkørt.
Nedenfor har vi derfor – med lidt opdateringer – gengivet info herom.
Kort om den nye bogføringslov
I 2022 blev er en ny bogføringslov vedtaget, hvor digitalisering for alvor er kommet på agendaen.
Fra lovgivers side er fokus på, at det skal sikre en mere effektiv bogføring ude i virksomhederne, men der er også elementer, der skal styrke kontrolmulighederne for det offentlige.
De væsentligste ændringer er således krav til digitale bogføringssystemer og krav om digital bogføring.
Den nye lov er vedtaget og trådt i kraft, men alt er dog endnu ikke helt afklaret, da Erhvervsstyrelsen skal komme med afklaringer på hvordan en række elementer skal fortolkes, og hvornår de enkelte elementer skal træde i kraft. Togskinnerne bliver altså lagt, mens vi kører på dem.
I følgende punkter vil vi kort forsøge at gennemgå, hvad vi vurderer er det mest relevante, for hvem det er relevant og hvornår det implementeres.
Valg af bogføringssystem
Der stilles i den nye lov krav til de digitale systemer, som bogføring skal foretages i.
Vi skal fremover anvende enten et godkendt standardsystem eller et speciallavet system (som vil skulle godkendes af Erhvervsstyrelsen).
Erhvervsstyrelsen har oplyst at der fra 1. januar 2024 vil blive offentliggjort en liste med godkendte standardbogføringssystemer.
Herunder er der krav om at alle bilag skal foreligge digitalt i bogføringssystemet.
Tidsplanen for implementering er allerede skubbet lidt, men for nuværende forventet at være som følger:
- Selskaber og andre der aflægger offentlig
årsrapport (f.eks. ApS eller A/S):
Pligtig for regnskabsår der starter den 1. juli 2024 eller senere.
Det vil sige fra 1. januar 2025 for alle som følger kalenderåret. - Øvrige virksomheder med en omsætning over
300.000 kr. to år i træk (herunder enkeltmandsvirksomheder):
1. januar 2026
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en tjekliste, hvor man kan se, hvornår man måtte blive omfattet af kravene: https://erhvervsstyrelsen.dk/guide-er-din-virksomhed-omfattet-af-reglerne-om-digital-bogfoering
Beskrivelse af bogføringsprocedurer
Der er kommet krav, om at man skal have en bogføringsprocedure liggende, der beskriver hvordan bogføring foretages, hvor den foretages, hvem der har ansvaret, evt. ekstern assistance, m.v.
Erhvervsstyrelsen har lavet en standardskabelon og vejledning hertil, se her.
Tidligere var dette ikke et krav, såfremt man anvendte et standardbogføringssystem.
Nu er det dog et krav at alle virksomheder har denne liggende, såfremt de enten har pligt til at aflægge offentlig årsrapport (f.eks. ApS eller A/S), eller hvis omsætningen overstiger 300.000 kr. to år i træk.
Oprindeligt var det et krav at denne skulle foreligge fra d. 1. juli 2022.
Erhvervsstyrelsens skabelon var dog forsinket, og således er kravet om at have denne liggende udskudt til starten af de førstkommende regnskabsår efter 1. oktober 2022.
For f.eks. regnskaber der følger kalenderåret, så vil den således skulle foreligge fra 1. januar 2023.
Denne beskrivelse er en del af bogføringsmaterialet og vil løbende skulle opdateres, når det er relevant.
Tag fat i os, såfremt I ønsker assistance med udarbejdelse heraf – vi har udarbejdet en omfattende skabelon, som kan tilkøbes.
Hvis I ikke har udarbejdet den, så har I desværre per definition ikke overholdt bogføringsloven og kan derfor straffes med en ikke uvæsentlig bøde, såfremt der måtte blive foretaget en kontrol.
Hvis I har ekstern revisor på årsregnskabet, så vil I skulle forvente, at de vil begynde at efterspørge en kopi af jeres bogføringsprocedure, da de ellers ikke kan underskrive regnskabet. Dette skyldes at de ofte erklærer sig på, om I overholder bogføringsloven. Så få nu styr på det og send gerne en kopi til vores arkiv 😊
Afstemninger i forbindelse med indberetninger af moms, skatter, årsrapporter m.v.
Det er præciseret at virksomheden skal foretage nødvendige afstemninger senest på datoen for udløbet af de lovpligtige frister for indberetning af f.eks. moms. Dette kan selvfølgelig synes meget naturligt, da det jo ellers er svært at vide om man har indberettet det korrekte, men det er ikke desto mindre blevet præciseret i bogføringsloven.
Nye kontrol- og sanktionsmuligheder
Erhvervsstyrelsen har fået hjemmel til at foretage risikobaserede bogføringskontroller af virksomheder, hvor revision er fravalgt, eller som endnu ikke har indsendt den første årsrapport.
Ved væsentlige overtrædelser af bogføringsloven og manglende efterlevelse af påbud kan virksomheden tvangsopløses. Endvidere kan omfattende overtrædelser medføre bøder.